Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

In de School Scroll nemen twee omleiders van Het Nieuwe Instituut de klas mee in een digitale omleiding op het internet. Via het digibord of een online klassikale omgeving onderzoeken de omleiders samen met leerlingen een ontwerpthema vanuit hun eigen kennis en expertise. Dit doen ze aan de hand van hun favoriete bronnen en voorbeelden op het internet. Een School Scroll is altijd interactief, bevat maakelementen en onderzoekt de ruimte van het internet door haar te gebruiken en te bevragen. En dat alles zonder het klaslokaal te hoeven verlaten!

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

De School Scroll opent letterlijk nieuwe vensters. Leerlingen worden uitgedaagd mee te denken, hun ervaringen en ideeën te delen en worden actief betrokken met vragen en maakopdrachten. De omleiders weten in te spelen op verschillende leeftijdsgroepen en stemmen de scroll keer op keer af op de leerlingen. 

Een School Scroll duurt een lesuur. Omleiders gaan in op meerdere thema's en er is tijd voor een maakopdracht. Ze spelen in op alle niveaus en leerjaren van het primair (en voortgezet) onderwijs en maken hun scroll altijd passend voor elke groep leerlingen.

Omleidersduo's

De School Scroll wordt door een omleidersduo gegeven. Elk duo heeft een voorbedachte thema, gekozen vanuit hun eigen achtergrond, (ontwerp)expertises en interesses.

Laura en Esmée

Wanneer je om je heen kijkt, wat zie je? Tafels, stoelen, een schoolbord en wat nog meer? En is dat alles wat je om je heen ziet of is er meer? Tijdens de School Scroll van Laura en Esmée transformeert jouw fysieke omgeving en creëren jullie samen een wereld vol nieuwe mogelijkheden.

Laura Grimm

Een zelforganiserende kunstenaar, zo noemt Laura zichzelf. Ze maakt graag sculpturen en werkt graag met textiel.

Esmée Dros

Esmée is grafisch ontwerper en zet zich in op het vertalen van verhalen die verteld (moeten) worden. Ze is nieuwsgierig van aard en onderzoekt graag in haar werk hoe ze een visuele brug kan slaan tussen beeld en inhoud.

Maartje en Wietske

Omleiders Wietske en Maartje nemen je mee op een interactieve zoektocht naar een maakbare werkelijkheid in de digitale wereld. Wat is nu echt en wat is nep? Samen onderzoeken jullie de cyberspace om te ontdekken of er nu eigenlijk wel zoiets als nep in deze ruimte bestaat.

Maartje de Winter

Maartje noemt zichzelf een ‘gehandicapte op-onderzoek-gebaseerde ontwerper’. In haar werk kijkt ze vanuit een makers perspectief naar identiteit en de uitdrukking hiervan. Ze doet voor haar werk ook onderzoek naar intersectioneel feminisme en queer/crip theorieën.

Wietske Flederus

Als Wietske zichzelf zou moeten omschrijven, zou ze zeggen dat ze een nieuwsgierige maker is die verbinding zoekt met anderen. Dat doet ze het liefst door mensen mee te nemen in een verhaal. De manier waarop kan steeds anders zijn: middels een performance, installatie, (audio)tour of iets anders.

Praktische informatie

Doelgroep: klas 1 t/m 6, vmbo (alle niveaus), havo, vwo

 

Aantal: max. 1 klas (+/- 30 leerlingen) per School Scroll

 

Periode: doorlopend

 

Duur: een lesuur

 

Kosten: €100

 

Eenmalige meerprijs voor een School Scroll op maat: €165

Zelf een thema aandragen?

De omleiders denken graag mee over een School Scroll op maat, die helemaal past bij de projecten of onderwerpen op school.

 

Hiervoor wordt een eenmalige meerprijs van € 165 euro berekend voor de extra voorbereidingstijd die maatwerk met zich meebrengt.

Dit programma is ook beschikbaar voor het voortgezet onderwijs. Liever een fysieke omleiding? Bekijk de omleidingen in Het Nieuwe Instituut en in Huis Sonneveld.

Voor vragen en meer informatie, neem contact met ons op via boekingen@hetnieuweinstituut.nl of 010 – 440 1200.

Maureen Mooren en Rudy Guedj
Rudy Guedj
Jan Bijster
Tony Santos
Concrete Blossom

Bij de samenstelling van het educatieprogramma wordt gebruik gemaakt van het rijke aanbod aan kennis en informatie dat ontstaat uit de verschillende onderzoeksprogramma's, tentoonstellingsprojecten en aanverwante activiteiten van het instituut.