Het programma start met een onderzoek naar ontwerp en innovatie in een tentoonstelling. In een interactieve rondleiding onder leiding van een museumdocent maken leerlingen kennis met de ontwerppraktijk en werken ze aan onderzoeksvragen die gericht zijn op het thema van de tentoonstelling. 

In de aansluitende workshop ontwerpen leerlingen samen toekomstgerichte oplossingen. Ze geven hun vorm aan hun eigen ideeën over de toekomst met uitdagende technieken zoals 3Dprintpennen en elektrische tools. Het programma wordt afgesloten met de presentaties van de verschillende ontwerpen.  

Tot 23 september 2018 staat Het Nieuwe Instituut met Dissident Gardens in het teken van de nieuwe verhouding tussen natuur en cultuur. In deze editie van Ontwerp mee aan de toekomst creeëren leerlingen ontwerpoplossingen die de wereld om hun heen duurzaam leefbaar houden. Wonen en eten verbouwen op Aarde of Mars? Welke duurzame toekomst staan leerlingen voor ogen? Tijdens de interactieve rondleiding verkennen leerlingen experimentele architectuurontwerpen en landschapsontwikkeling, geautomatiseerde landbouw maar ook ontwerpen die Mars transformeren tot een omgeving die geschikt is voor aards leven. In de workshop boren ze de ontwerpkracht in hunzelf aan en ontwikkelen ze samen duurzame  ontwerpoplossingen. Zet je in op natuur? Of maak je juist gebruik van de vernieuwende kracht van de mens? Of benut je zowel de wilde natuur als de nieuwste technologie? Hoe kan een toekomstbestendige wereld eruit zien? 

Ontwerpend leren

In het onderwijsprogramma Ontwerp mee aan de toekomst wordt specifiek ingezet op ontwerpend leren. Door het verkennen van vragen, problemen of thema’s en het ontwikkelen en toepassen van creatieve ideeën ervaren leerlingen het belang van ontwerp (voor de toekomst). Daarbij worden 21 eeuwse vaardigheden ontwikkeld zoals kritisch, creatief en probleemoplossend denken en samenwerken.  

Kerndoelen

Dit onderwijsprogramma sluit aan bij kerndoelen:

  • 44, 45 Oriëntatie op jezelf en de wereld-natuur
  • 47 Orientatie op jezelf en de wereld-ruimte
  • 51 Oriëntatie op jezelf en de wereld-tijd
  • 54, 55, 56 Kunstzinnige oriëntatie en beeldende vorming

Praktische informatie

Doelgroep: Groep 7 en 8
Aantal: maximaal 15 leerlingen per groep, maximaal 2 groepen tegelijk
Periode: doorlopend
Dinsdag t/m vrijdag, 10.00 - 17.00 uur
Duur: 120 minuten
Kosten: €57,50 per groep

Jan Bijster
Rudy Guedj
Maureen Mooren & Rudy Guedj
Samantha Tholen
Noortje Ankersmit
Overtreders W

Bij de samenstelling van het educatieprogramma wordt gebruik gemaakt van het rijke aanbod aan kennis en informatie dat ontstaat uit de verschillende onderzoeksprogramma's, tentoonstellingsprojecten en aanverwante activiteiten van het instituut.