Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Samen met een museumdocent onderzoeken leerlingen een tentoonstelling van Het Nieuwe Instituut. Ze maken kennis met verschillende aspecten van ontwerp en ontdekken dat alles om hen heen bedacht en vormgegeven is. Aan de hand van een opdrachtenvel maken ze daarna zelf een schetsontwerp voor een nieuw voorwerp of nieuwe toepassing. Zo worden ze zich bewust van het ontwerp- en maakproces.

De rondleiding is gericht op ontwerpend leren. Door het verkennen van vragen, problemen of thema’s en het ontwikkelen en toepassen van creatieve ideeën ervaren leerlingen het belang van ontwerp (voor de toekomst). Daarbij worden 21 eeuwse vaardigheden ontwikkeld als kritisch, creatief en probleemoplossend denken en samenwerken.

Kerndoelen

Dit onderwijsprogramma sluit aan bij kerndoelen

  • 44, 45 Oriëntatie op jezelf en de wereld-natuur en techniek
  • 47 Oriëntatie op jezelf en de wereld-ruimte
  • 51 Oriëntatie op jezelf en de wereld-tijd
  • 54, 55, 56 Kunstzinnige oriëntatie en beeldende vorming

Praktische informatie

Doelgroep: Groep 7 en 8
Aantal: maximaal 15 leerlingen per groep, maximaal 2 groepen tegelijk
Periode: doorlopend
Dinsdag t/m vrijdag, 10.00 - 17.00 uur
Duur: 60 minuten
Kosten: €75,- per groep

Jan Bijster
Rudy Guedj
Maureen Mooren & Rudy Guedj
Shailoh Phillips
Noortje Ankersmit
Overtreders W

Bij de samenstelling van het educatieprogramma wordt gebruik gemaakt van het rijke aanbod aan kennis en informatie dat ontstaat uit de verschillende onderzoeksprogramma's, tentoonstellingsprojecten en aanverwante activiteiten van het instituut.