Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Erwin Groenenberg opende de middag. In zijn rol als docent natuur op de PABO (Thomas More Hogeschool), lichtte hij het belang toe van ontwerpend leren:

"Wanneer leerlingen bij ons beginnen zien ze onderwijs vaak als het ontvangen en reproduceren van informatie. Dit maakt dat ze een passieve houding aannemen. Het eerste jaar beginnen we daarom met twee weken waarin leerlingen zich weer leren te verwonderen".

Verwondering prikkelt de nieuwsgierigheid, maakt dat je je afvraagt hóe en waarom iets gemaakt is. Het legt dus problemen en behoeften bloot waar oplossingen voor gevonden kunnen worden. Een mooi begin van een ontwerpproces en belangrijk element binnen het onwerpend leren. Erwin prikkelde de docenten zichzelf te verwonderen.

Huis Sonneveld

Dit konden ze direct toepassen in de aansluitende rondleiding in Huis Sonneveld: Waarvoor dient bijvoorbeeld dat ronde rooster in de muur van de huiskamer? En waarom is de keuken op deze manier opgebouwd? Vragen waar leerlingen ook mee aan de slag gaan in het onderwijsprogramma Huis in verandering. Ook in de tentoonstelling Designing the Surface, op dit moment de basis voor het onderwijsprogramma 'Ontwerp mee aan de toekomst', werkte dit; want waarom zien de meeste douchekoppen er uit als ijzer, maar zijn ze eigenlijk van plastic? 

De onderwijsprogramma's van Het Nieuwe Instituut werden tot slot toegelicht, waarna de aanwezigen nog even napraatten in Het Nieuwe Café. 

Maureen Mooren & Rudy Guedj
Rudy Guedj
Jan Bijster
Noortje Ankersmit

Bij de samenstelling van het educatieprogramma wordt gebruik gemaakt van het rijke aanbod aan kennis en informatie dat ontstaat uit de verschillende onderzoeksprogramma's, tentoonstellingsprojecten en aanverwante activiteiten van het instituut.