Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Harry: "We bezoeken culturele instellingen met onze klas om ze breder te laten kijken. Letterlijk en figuurlijk. Het zijn van nature allemaal doeners. Ze willen produceren, zelf makenalléén maar maken. Daarin zijn ze echt gefocust op één ding: het product. Door zo'n bezoek halen we ze toch een beetje uit die werksfeer. We sporen ze aan om eens om zich heen te kijken. Het blijkt dat musea voor hen toch een ver van hun bed show is. De verzamelingen in Finders Keepers spreken voor zichzelf, zijn basic. Maar daar zoeken zij dan meteen van alles achter omdat het in een museum ligt". 

Marien: "Het is voor leerlingen ook best een drempel om een museum binnen te stappen. Hoe vaker je ze meeneemt, hoe makkelijker ze zelf na verloop van tijd gaan. Het is allemaal niet zo streng en vervelend".

Harry: "Je kunt hier het gebouw ontdekken, in alle hoekjes kruipen en je ziet elke keer wat anders. Het is veel rauwer qua opzet en dat is heel aantrekkelijk. Het laat dingen open, geeft niet de indruk van 'de heilige kunst'. Wij zijn binnen de opleiding veel bezig met nieuwe technieken en materialen. Dat is hier ook veel aanwezig. Wat dat betreft denk ik dat leerlingen wel een verbinding zien tussen wat wij op school doen en wat hier gebeurt. Daar kunnen we in de les weer op terugkomen".

Marien: "De tentoonstelling sloot ook aan. Leerlingen gaan op school nu het eindproject inze ontwikkelen een zelfverzonnen meubel. Dit [de rondleiding waarin leerlingen n.a.v. de tentoonstelling een ontwerpopdracht uitvoeren] was daarin een leuke opstap. We konden maquettes laten zien en de verschillende aspecten van verzamelingen tonen". 

Harry: "Ja en ook het archief-deel van de tentoonstelling: als je het ordent dan wordt het pas iets. Op kleur, op grootte, noem het maar op, dát maakt het verhaal. Die voorwerpen van Rietveld; dat is niks als je het in de kast laat verstoffen. Je móet het laten zien, etaleren, rubriceren". 

Marien: "En dat is zo mooi met verzamelingen. Als je rubrieken maakt dan is het van zoveel kanten te behappen. Dat is waar leerlingen vaak misgaan; dat ze zoveel kanten opgaan en dan niet meer weten waar ze het eigenlijk over hebben. Die reflectie en zelfbeschouwing dat is van belang en dat heb ik hier sterk gevoeld."

Harry: "Inhoudelijk zijn er denk ik voor veel docenten en vakken raakvlakken. Ik zou Het Nieuwe Instituut zeker aanraden aan andere docenten. Het organiseren en afspreken ging bovendien heel soepel. We kwamen echt op het laatste moment met de vraag over ons bezoek, dus het was fijn dat dat zo snel geregeld was".

 

Jan Bijster
Rudy Guedj
Maureen Mooren & Rudy Guedj
Samantha Tholen
Noortje Ankersmit
Overtreders W

Bij de samenstelling van het educatieprogramma wordt gebruik gemaakt van het rijke aanbod aan kennis en informatie dat ontstaat uit de verschillende onderzoeksprogramma's, tentoonstellingsprojecten en aanverwante activiteiten van het instituut.