Rotterdam is dit schooljaar (2016 - 2017) benoemd tot onderwijsstad van Nederland. Natuurlijk kan cultuuronderwijs hierin niet ontbreken, daarom is maart uitgeroepen tot de maand van cultuuronderwijs. Het belang van ontwerpend leren en maakeducatie is goed terug te zien in het activiteitenoverzicht.

Om de maand van cultuuronderwijs te vieren zijn in Rotterdam volop activiteiten voor docenten, cultuurcoördinatoren, directeuren, educatoren van culturele organisaties en andere geïntereseerden in het cultuuronderwijs. Deze lezingen, workshops, debatten en andere activiteiten worden georganiseerd door diverse culturele en educatieve instellingen. De vraag: Hoe vormt cultuuronderwijs Rotterdam? staat als een rode draad centraal.

Veel activiteiten in de maand van het cultuuronderwijs zijn gericht op maakeducatie en ontwerpend leren. Op 13 maart geeft wetenschapsjournalist en auteur Mark Mieras bijvoorbeeld een workshop 'onderzoekend en ontwerpend leren', waarbij hij ingaat op de leerweg van kinderen en welke plek ontwerpend leren hierin zou moeten hebben. Op 17 en 18 maart wordt Make! georganiseerd: een tweedaagse voor docenten over maakeducatie, waarbij wordt ingegaan op een professionaliseringsprogramma voor kunst- en technieklessen.

Maakeducatie en ontwerpend leren worden steeds vaker erkend als duurzame, toekomstige onderwijsvormen. Competenties zoals creatief denken, inlevingsvermogen, samenwerken, ICT-geletterdheid en andere 21st century skills worden in deze vormen actief door kinderen ontwikkeld. Bij Het Nieuwe Instituut is veel aandacht voor design, innovatie en techniek. Het is dan ook niet gek dat maakonderwijs en ontwerpend leren de basis vormen voor onze onderwijsprogramma's. Deze zijn vaak zo opgebouwd dat leerlingen werken vanuit een vraag, daarop een ontwerp bedenken, dat vervolgens mogen gaan maken en tot slot het zelf ontworpen product mogen presenteren aan hun klasgenoten. Daarbij worden in het museum van Het Nieuwe Instituut de professionele uitkomsten van zo'n proces zichtbaar gemaakt: vaak exposeren innovatie designers hun werk, of worden andere kanten van de ontwerppraktijk belicht. Kinderen zien wat vooruitstrevend werk van professionele kunstenaars en ontwerpers kan betekenen en leren zo de waarde van creatief denken herkennen.

De educatie afdeling van Het Nieuwe Instituut is dan ook verheugd over het programma van de maand van het cultuuronderwijs en is aanwezig op diverse activiteiten. Ontwerpend leren en maakonderwijs zijn een belangrijk onderdeel van duurzaam cultuuronderwijs in Rotterdam. Kijk voor een volledig overzicht van de activiteiten op de website van het Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam (KCR).

Jan Bijster
Rudy Guedj
Maureen Mooren
Katherine Rosmalen

Bij de samenstelling van het educatieprogramma wordt gebruik gemaakt van het rijke aanbod aan kennis en informatie dat voortvloeit uit de verschillende onderzoeksprogramma’s, tentoonstellingsprojecten en aanverwante activiteiten van het instituut.